Gå videre til hovedindholdet

Børns afspejling



Hej Bloggen,

DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn 

Vi har haft om udviklingspsykologi, og i den forbindelse synes vi, at det er spændende at se nærmere på den afspejling der finder sted mellem barnet og de nærmeste omsorgspersoner.

Som en del af forberedelsen til undervisningen skulle vi se et afsnit af DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn. Programmet handler om børn i alderen 0-7 år der laves nogle psykologiske forsøg på. Heri blev børnene aflæst i, hvordan de reagerede i disse forsøg. I afsnittet fremgår det meget tydeligt, at barnet afspejler sig i omsorgspersonen der er med i eksperimentet. Nedenfor vil vi gennemgå et eksempel.

Det eksperiment, vi har valgt, er det der bliver kaldt “Still face”.

Selve “Still face” eksperimentet blev præsenteret for første gang i 1975 af Edward Tronick. Eksperimentet “Still Face” var banebrydende, og danner grundlag for vores forståelse af menneskers og specielt børns tilknytningsforhold til deres nærmeste (https://seminarer.dk/nyheder/edward-tronick/). Det går ud på at forælderen skal sidde og interagere med barnet, og når en lampe tændes skal forælderen ændre sit ansigtsudtryk til et “Still face”. Altså skal forælderen sidde og stirre ude i luften uden nogen form for mimik. Forælderen må ikke respondere på barnet. Når børnene bliver for urolige slukkes lampen igen, og børnene får igen moderens fulde opmærksomhed.

I løbet af kort tid blev alle børnene urolige, men reagerede meget forskelligt. Et af børnene vendte hovedet væk fra moderen, og brugte dermed en metode, der kaldes “self soothing” teknik. En måde hvorpå barnet kan berolige nervesystemet. Et andet barn forsøgte at få moderens opmærksomhed ved at lave sjove ansigtsudtryk. Det er formentlig en måde barnet er vant til at opnå opmærksomhed på, og når barnet ikke opnår den ønskede kontakt, resignerer han. Hvis et barn ikke opnår affektiv afstemning fra forælderen, reagerer det ved at blive uroligt, og hvis det står på gennem en længere periode, vil barnet til sidst trække sig ind i sig selv. Edward Tronick og en række forskere har fundet ud af, at hvis et barn gentagne gange udsættes for “Still face” fra omsorgspersonerne, og derved oplever denne form for omsorgssvigt, kan det have vidtrækkende konsekvenser for barnets fysiske og psykiske udvikling. Derudover har Edward Tronick fundet ud af at børn, der er 4 måneder gamle, og bliver udsat for “Still face” husker det to uger senere. Disse børn viser tegn på psykiske adfærdsændringer i forhold til negativ respons, som børn der aldrig har været udsat for eksperimentet ikke gør (https://seminarer.dk/nyheder/edward-tronick/)

Når børn over en længere periode, og især som spædbarn, ikke bliver mødt og anerkendt, er det det samme som ikke at eksistere. Eksperterne i programmet siger, at når barnet bliver udsat for denne situation, føler det sig forladt, og det oplever en form for dødsangst fordi det er afhængig af moderens opmærksomhed for at kunne holde sig i live. Børn i denne aldersgruppe har ikke et færdigudviklet nervesystem, og de har derfor brug for moderens hjælp til at blive beroliget, da de endnu ikke kan dette selv.

Udviklingspsykologi er et utroligt bredt emne. Det emne vi har valgt at skrive om, fylder kun en brøkdel af det. Herunder har vi sat en model ind som viser hvor bredt emnet er, og hvor stor sammenhæng der er mellem de forskellige emner.


Forskellige emner i udviklingspsykologien


Hilsen Matilde, Carina, Anne Mette, Lama og Christinna

Kommentarer

  1. 6A
    Det er fint beskrevet hvad programmet går ud på, men der mangler lidt jeres egne refleksion?Måske I kunne have kommet med egne oplevelser/erfaringer på dette?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

6 Stykker frugt om dagen og detaljen

Hej bloggen Denne gang vil vi gerne fortælle lidt om didaktik 6 stykker frugt om dagen og detaljen. Didaktik er dybest set, læren om at lære. Det indeholder både tænkning og handling. Hiim og Hippe definerer didaktikken som “praktisk teoretisk planlægning, gennemførelse, vurdering og kritisk analyse af undervisning og læring”, og de lægger vægt på, at undervisning og læring betragtes som en helhed. Didaktik handler om mål og indhold i undervisningen, om de begrundelser der er for valget af lige præcis disse mål og dette indhold, og om hvordan undervisning og læreprocesser skal tilrettelægges, så sandsynligheden for, at undervisnings- og læringsmålene indfries, er så stor som muligt. Didaktik handler derfor også om hvem og hvornår. Planlægning af undervisning og læreprocesser er helt centralt i didaktik (Jensen, 2015, s.19-20) NUZO, Vygotsky Nærmeste udviklingszone-model Kan selv Kan med hjælp (nærmeste udviklingszone) Kan ikke endnu “Kan selv” kan være en tryghedszon...

Børns seksualitet

Børns seksualitet Hej bloggen Vi har arbejdet med børns seksualitet og i den forbindelse vil vi i dette blogindlæg analysere casen forældresamarbejde . I kan finde casen på dette link: http://www.seksualitetibarndommen.dk/index.php/temaer/foraeldresamarbejde Case I børnehaven Sneglen er puderummet et yndet legested for børnene. Her kan de for det meste lege uden voksenopsyn i nogle minutter. En dag, hvor Silje leger med bedstevennerne Emma og Eigil i puderummet, får de gang i en leg, som optager dem meget. De leger sygehus og skiftes til at være læge og patienter. De har alle tre smidt tøjet og er travlt optagede af at undersøge hinandens numser, da Siljes far kommer for at hente hende. Da han kommer ind i puderummet, bliver han noget overrasket over at finde børnene uden tøj på og udbryder spontant: "Hvad er det for noget svineri, kan I så tage tøj på og komme ud fra puderummet!". Herefter går han resolut hen til lederens kontor, hvor han vredt bebrejder he...