Gå videre til hovedindholdet

Børns seksualitet


Børns seksualitet


Hej bloggen

Vi har arbejdet med børns seksualitet og i den forbindelse vil vi i dette blogindlæg analysere casen forældresamarbejde.

I kan finde casen på dette link:
http://www.seksualitetibarndommen.dk/index.php/temaer/foraeldresamarbejde

Case

I børnehaven Sneglen er puderummet et yndet legested for børnene. Her kan de for det meste lege uden voksenopsyn i nogle minutter. En dag, hvor Silje leger med bedstevennerne Emma og Eigil i puderummet, får de gang i en leg, som optager dem meget. De leger sygehus og skiftes til at være læge og patienter. De har alle tre smidt tøjet og er travlt optagede af at undersøge hinandens numser, da Siljes far kommer for at hente hende.
Da han kommer ind i puderummet, bliver han noget overrasket over at finde børnene uden tøj på og udbryder spontant: "Hvad er det for noget svineri, kan I så tage tøj på og komme ud fra puderummet!".
Herefter går han resolut hen til lederens kontor, hvor han vredt bebrejder hende, at personalet åbenbart ikke har styr på børnene, når en sådan situation kan finde sted.

Analyse

Da faren kommer ind og ser børnene lege sygehus, udbryder han spontant "Hvad er det for noget svineri, kan I så tage tøj på og komme ud fra puderummet!". Hans reaktion er uhensigtsmæssig og børnene bliver forskrækkede. Han bebrejder lederen, at personalet åbenbart ikke har styr på børnene, når sådan en situation kan finde sted. Det er meget naturligt at disse doktorlege finder sted i børnehaverne. Det er en del af børns naturlige udvikling af deres seksualitet. Det er her børnene begynder at have en form for seksuel forståelse, men ikke kender til mekanismerne bag. Børnene har en begrænset viden om graviditet og fødsel og de er generelt meget nysgerrige omkring køn, sex og forplantning. De begynder at være optaget af kønsforskelle, og de nyder at være nøgne. Det er almindeligt, at børnene leger seksuelle lege med jævnaldrende og ligeværdige børn, hvor de undersøger, kigger på- og rører ved sin egen og andres kroppe. Selvom det er meget normalt for børnene at være nysgerrige, er der behov for nogle voksne, der standser legen på en hensigtsmæssig måde. I dette tilfælde vil det primært være de voksne i børnehaven, der hjælper børnene til både at sige fra, lytte til hinanden og respektere et nej, da faren tydeligvis har et anstrengt forhold til børnenes seksuelle udvikling. Når han skælder børnene ud på denne måde, vil det lagre sig i deres bevidsthed og påvirke deres seksuelle udvikling. Faren reagerer på denne måde fordi han mangler viden om at det er en naturlig del af børnenes seksuelle udvikling. For ham er det unaturligt og vi mener, at han ikke ser forskellen på børneseksualitet og voksenseksualitet.

Modsat voksenseksualitet, som handler om at opnå en graviditet, orgasme eller lignende. Går børneseksualitet kun ud på at udforske sin og andres kroppe, for at finde ud af hvordan de ser ud og fungerer. Når et barn “onanerer” handler det ikke om at nå til klimaks, men om at barnet synes det er rart, præcis ligesom når et barn spiser slik fordi det er rart. Altså kan børn ikke blive seksuelt opstemte, og de har ingen forståelse for hvad sex er.

En mere hensigtsmæssig måde at reagere på, fra farens side, kunne være at sige “Det ligner godt nok at I har gang i en spændende leg, men Silje skal til at hjem nu. Silje, vil du tage dit tøj på og gå ud og vaske hænder, så begynder jeg at pakke dine ting.” Herefter kunne han gøre en pædagog opmærksom på hvad der har foregået. På den måde bliver børnene anerkendt, og de vil ikke føle sig forkerte.

For at inddrage forældrene (herunder også Siljes far) bedre,, kunne man informere dem om hvad børneseksualitet omhandler, og hvilken udvikling børnene skal igennem. Det vil være en god ide at udarbejde en seksualpolitik i børnehaven, da det skaber fælleshed om et svært emne. Den skaber åbenhed og tryghed i forhold til forældrene. Et andet tiltag børnehaven kunne gøre, er, at få en ekstern til at komme og holde et foredrag for forældrene, så de får en fælles forståelse af børneseksualitet.

Børnehaven kan til et forældremøde tage fat i kassen “Børn er bare nysgerrige”, som giver viden om og handlemuligheder i forhold til at understøtte børns naturlige seksuelle udvikling, og som indeholder nogle gode redskaber som indbyder til samtale om børns seksualitet.
Hvis vi, som pædagoger, kommer ind i puderummet og opdager denne leg, vil vi reagere forstående og anerkendende. Det er vigtigt, at man ikke skælder børnene ud for noget der er naturligt. Det er vigtigt at vi, som pædagoger, holder øje med om børnene udviser en normal seksuel adfærd. Her kan der benyttes Janus Bekymringscenter.
Det er desuden vigtigt, at tage en snak med børnene om at sætte grænser og respektere grænserne, samt det at kunne sige fra. I barnets seksuelle udvikling foregår der en dobbeltsocialisering. Både hjemmet og børnehaven har en vigtig rolle. Det er som regel ikke de samme lege der foregår i hjemmet, som i børnehaven. Derfor vil det også være vigtigt at få et samspil med forældrene i dette tilfælde.

Børneseksualitet er et meget bredt emne og det vil være næsten umuligt, at få dækket hele emnet i et blogindlæg. Det er utroligt vigtigt med et godt forældre samarbejde. Forældrene skal  informeres om, at det er en helt naturlig del af børns seksuelle udvikling og børnenes forhold til deres egen krop. Derudover skal forældrene forstå vigtigheden af, at møde børnene på en anerkendende måde, uden skæld ud og latterliggørelse af den naturlige adfærd.

Med venlige hilsener gruppe 4b - Anne Mette, Carina, Christina, Lama og Matilde

Kilde:
http://www.seksualitetibarndommen.dk/
http://januscentret.dk/wp-content/uploads/Januscentret_bekymringsbarometer_2016.pdf
MarleneQ.dk - Foredrag



Kommentarer

  1. Hej gruppeeen
    Dejligt med en case - Hvor I også får forklaret godt, hvordan faren ellers kunne have reageret udfra jeres pædagogiske viden.

    Hvordan tænker I, at man kan få en seksualpolitik op af skuffen?
    Hvilken betydning kan det have for børnene, hvis forældrene ikke møder dem på en anerkendende måde i forhold til deres børneseksualitet?

    Hilsen studiegruppe 2

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

6 Stykker frugt om dagen og detaljen

Hej bloggen Denne gang vil vi gerne fortælle lidt om didaktik 6 stykker frugt om dagen og detaljen. Didaktik er dybest set, læren om at lære. Det indeholder både tænkning og handling. Hiim og Hippe definerer didaktikken som “praktisk teoretisk planlægning, gennemførelse, vurdering og kritisk analyse af undervisning og læring”, og de lægger vægt på, at undervisning og læring betragtes som en helhed. Didaktik handler om mål og indhold i undervisningen, om de begrundelser der er for valget af lige præcis disse mål og dette indhold, og om hvordan undervisning og læreprocesser skal tilrettelægges, så sandsynligheden for, at undervisnings- og læringsmålene indfries, er så stor som muligt. Didaktik handler derfor også om hvem og hvornår. Planlægning af undervisning og læreprocesser er helt centralt i didaktik (Jensen, 2015, s.19-20) NUZO, Vygotsky Nærmeste udviklingszone-model Kan selv Kan med hjælp (nærmeste udviklingszone) Kan ikke endnu “Kan selv” kan være en tryghedszon...

Børns afspejling

Hej Bloggen, DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn  Vi har haft om udviklingspsykologi, og i den forbindelse synes vi, at det er spændende at se nærmere på den afspejling der finder sted mellem barnet og de nærmeste omsorgspersoner. Som en del af forberedelsen til undervisningen skulle vi se et afsnit af DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn . Programmet handler om børn i alderen 0-7 år der laves nogle psykologiske forsøg på. Heri blev børnene aflæst i, hvordan de reagerede i disse forsøg. I afsnittet fremgår det meget tydeligt, at barnet afspejler sig i omsorgspersonen der er med i eksperimentet. Nedenfor vil vi gennemgå et eksempel. Det eksperiment, vi har valgt, er det der bliver kaldt “Still face”. Selve “Still face” eksperimentet blev præsenteret for første gang i 1975 af Edward Tronick. Eksperimentet “Still Face” var banebrydende, og danner grundlag for vores forståelse af menneskers og specielt børns tilknytningsforhold til ...