Børns seksualitet
Hej bloggen
Vi har arbejdet med børns seksualitet og i den forbindelse vil vi i dette blogindlæg analysere casen forældresamarbejde.
I kan finde casen på dette link:
http://www.seksualitetibarndommen.dk/index.php/temaer/foraeldresamarbejde
Case
I børnehaven Sneglen er puderummet et yndet legested for børnene. Her kan de for det meste lege uden voksenopsyn i nogle minutter. En dag, hvor Silje leger med bedstevennerne Emma og Eigil i puderummet, får de gang i en leg, som optager dem meget. De leger sygehus og skiftes til at være læge og patienter. De har alle tre smidt tøjet og er travlt optagede af at undersøge hinandens numser, da Siljes far kommer for at hente hende.Da han kommer ind i puderummet, bliver han noget overrasket over at finde børnene uden tøj på og udbryder spontant: "Hvad er det for noget svineri, kan I så tage tøj på og komme ud fra puderummet!".
Herefter går han resolut hen til lederens kontor, hvor han vredt bebrejder hende, at personalet åbenbart ikke har styr på børnene, når en sådan situation kan finde sted.
Analyse
Da faren kommer ind og ser børnene lege sygehus, udbryder han spontant "Hvad er det for noget svineri, kan I så tage tøj på og komme ud fra puderummet!". Hans reaktion er uhensigtsmæssig og børnene bliver forskrækkede. Han bebrejder lederen, at personalet åbenbart ikke har styr på børnene, når sådan en situation kan finde sted. Det er meget naturligt at disse doktorlege finder sted i børnehaverne. Det er en del af børns naturlige udvikling af deres seksualitet. Det er her børnene begynder at have en form for seksuel forståelse, men ikke kender til mekanismerne bag. Børnene har en begrænset viden om graviditet og fødsel og de er generelt meget nysgerrige omkring køn, sex og forplantning. De begynder at være optaget af kønsforskelle, og de nyder at være nøgne. Det er almindeligt, at børnene leger seksuelle lege med jævnaldrende og ligeværdige børn, hvor de undersøger, kigger på- og rører ved sin egen og andres kroppe. Selvom det er meget normalt for børnene at være nysgerrige, er der behov for nogle voksne, der standser legen på en hensigtsmæssig måde. I dette tilfælde vil det primært være de voksne i børnehaven, der hjælper børnene til både at sige fra, lytte til hinanden og respektere et nej, da faren tydeligvis har et anstrengt forhold til børnenes seksuelle udvikling. Når han skælder børnene ud på denne måde, vil det lagre sig i deres bevidsthed og påvirke deres seksuelle udvikling. Faren reagerer på denne måde fordi han mangler viden om at det er en naturlig del af børnenes seksuelle udvikling. For ham er det unaturligt og vi mener, at han ikke ser forskellen på børneseksualitet og voksenseksualitet.Modsat voksenseksualitet, som handler om at opnå en graviditet, orgasme eller lignende. Går børneseksualitet kun ud på at udforske sin og andres kroppe, for at finde ud af hvordan de ser ud og fungerer. Når et barn “onanerer” handler det ikke om at nå til klimaks, men om at barnet synes det er rart, præcis ligesom når et barn spiser slik fordi det er rart. Altså kan børn ikke blive seksuelt opstemte, og de har ingen forståelse for hvad sex er.
En mere hensigtsmæssig måde at reagere på, fra farens side, kunne være at sige “Det ligner godt nok at I har gang i en spændende leg, men Silje skal til at hjem nu. Silje, vil du tage dit tøj på og gå ud og vaske hænder, så begynder jeg at pakke dine ting.” Herefter kunne han gøre en pædagog opmærksom på hvad der har foregået. På den måde bliver børnene anerkendt, og de vil ikke føle sig forkerte.
For at inddrage forældrene (herunder også Siljes far) bedre,, kunne man informere dem om hvad børneseksualitet omhandler, og hvilken udvikling børnene skal igennem. Det vil være en god ide at udarbejde en seksualpolitik i børnehaven, da det skaber fælleshed om et svært emne. Den skaber åbenhed og tryghed i forhold til forældrene. Et andet tiltag børnehaven kunne gøre, er, at få en ekstern til at komme og holde et foredrag for forældrene, så de får en fælles forståelse af børneseksualitet.
Børnehaven kan til et forældremøde tage fat i kassen “Børn er bare nysgerrige”, som giver viden om og handlemuligheder i forhold til at understøtte børns naturlige seksuelle udvikling, og som indeholder nogle gode redskaber som indbyder til samtale om børns seksualitet.
Hvis vi, som pædagoger, kommer ind i puderummet og opdager denne leg, vil vi reagere forstående og anerkendende. Det er vigtigt, at man ikke skælder børnene ud for noget der er naturligt. Det er vigtigt at vi, som pædagoger, holder øje med om børnene udviser en normal seksuel adfærd. Her kan der benyttes Janus Bekymringscenter.
Det er desuden vigtigt, at tage en snak med børnene om at sætte grænser og respektere grænserne, samt det at kunne sige fra. I barnets seksuelle udvikling foregår der en dobbeltsocialisering. Både hjemmet og børnehaven har en vigtig rolle. Det er som regel ikke de samme lege der foregår i hjemmet, som i børnehaven. Derfor vil det også være vigtigt at få et samspil med forældrene i dette tilfælde.
Børneseksualitet er et meget bredt emne og det vil være næsten umuligt, at få dækket hele emnet i et blogindlæg. Det er utroligt vigtigt med et godt forældre samarbejde. Forældrene skal informeres om, at det er en helt naturlig del af børns seksuelle udvikling og børnenes forhold til deres egen krop. Derudover skal forældrene forstå vigtigheden af, at møde børnene på en anerkendende måde, uden skæld ud og latterliggørelse af den naturlige adfærd.
Med venlige hilsener gruppe 4b - Anne Mette, Carina, Christina, Lama og Matilde
Kilde:
http://www.seksualitetibarndommen.dk/
http://januscentret.dk/wp-content/uploads/Januscentret_bekymringsbarometer_2016.pdf
MarleneQ.dk - Foredrag
Hej gruppeeen
SvarSletDejligt med en case - Hvor I også får forklaret godt, hvordan faren ellers kunne have reageret udfra jeres pædagogiske viden.
Hvordan tænker I, at man kan få en seksualpolitik op af skuffen?
Hvilken betydning kan det have for børnene, hvis forældrene ikke møder dem på en anerkendende måde i forhold til deres børneseksualitet?
Hilsen studiegruppe 2