Gå videre til hovedindholdet

Køn, seksualitet og mangfoldighed




Hej Bloggen!
Vi har nu afsluttet modulet Køn, Seksualitet og Mangfoldighed. Vi er i gruppen enige om, at det har været et rigtigt spændende modul. Vi synes især at gæsteoplægget med Marlene Qvist Simoni var meget lærerigt, da seksualitet er et meget vigtigt emne at forholde sig til. Vi, i studiegruppen, havde ikke det store kendskab til ‘seksualitet’/’børneseksualitet’ i det pædagogiske arbejde. Som Marlene Qvist nævnte, så følger seksualiteten en fra foster til død, og det er en naturlig del af os hvad enten der er tale om børn, voksne eller folk med særlige behov.

Gennem modulet har vi lært mange nye teorier, og fået endnu større viden indenfor områderne:
  • Mangfoldighed og familieformer
  • Kultur og kulturforståelse
  • Kønsforståelser og læringsmiljøer
  • Seksualitet


Vi har fået viden om børn, unge og voksnes udvikling, læring og identitet og dannelse, hvordan de påvirkes af forskellige faktorer, og særligt hvordan det har betydning for deres kønsidentitet, seksualitet og familieformer.
Vi har lært hvordan vi etablerer udviklende, lærerige og dannende pædagogiske miljøer, samt hvordan man skaber professionelle omsorgsrelationer i pædagogisk praksis, som er baseret på børn, unge og voksnes perspektiver på ligestilling og mangfoldighed, set i relation til deres familieformer og køn.

Alt i alt synes vi at det har været et meget spændende og lærerigt modul, og vi ser frem til at kunne bruge vores nye viden i praksis.



Hilsen Matilde, Anne Mette, Carina og Christinna.

Kommentarer

  1. Spændende med refleksioner over KSM-modulet :)
    Kunne i måske have taget noget teori med i blogindlægget?
    Eller skrevet mere om hvordan i vil bruge det i har lært i praksis?

    Mvh. 5A

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

6 Stykker frugt om dagen og detaljen

Hej bloggen Denne gang vil vi gerne fortælle lidt om didaktik 6 stykker frugt om dagen og detaljen. Didaktik er dybest set, læren om at lære. Det indeholder både tænkning og handling. Hiim og Hippe definerer didaktikken som “praktisk teoretisk planlægning, gennemførelse, vurdering og kritisk analyse af undervisning og læring”, og de lægger vægt på, at undervisning og læring betragtes som en helhed. Didaktik handler om mål og indhold i undervisningen, om de begrundelser der er for valget af lige præcis disse mål og dette indhold, og om hvordan undervisning og læreprocesser skal tilrettelægges, så sandsynligheden for, at undervisnings- og læringsmålene indfries, er så stor som muligt. Didaktik handler derfor også om hvem og hvornår. Planlægning af undervisning og læreprocesser er helt centralt i didaktik (Jensen, 2015, s.19-20) NUZO, Vygotsky Nærmeste udviklingszone-model Kan selv Kan med hjælp (nærmeste udviklingszone) Kan ikke endnu “Kan selv” kan være en tryghedszon...

Børns seksualitet

Børns seksualitet Hej bloggen Vi har arbejdet med børns seksualitet og i den forbindelse vil vi i dette blogindlæg analysere casen forældresamarbejde . I kan finde casen på dette link: http://www.seksualitetibarndommen.dk/index.php/temaer/foraeldresamarbejde Case I børnehaven Sneglen er puderummet et yndet legested for børnene. Her kan de for det meste lege uden voksenopsyn i nogle minutter. En dag, hvor Silje leger med bedstevennerne Emma og Eigil i puderummet, får de gang i en leg, som optager dem meget. De leger sygehus og skiftes til at være læge og patienter. De har alle tre smidt tøjet og er travlt optagede af at undersøge hinandens numser, da Siljes far kommer for at hente hende. Da han kommer ind i puderummet, bliver han noget overrasket over at finde børnene uden tøj på og udbryder spontant: "Hvad er det for noget svineri, kan I så tage tøj på og komme ud fra puderummet!". Herefter går han resolut hen til lederens kontor, hvor han vredt bebrejder he...

Børns afspejling

Hej Bloggen, DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn  Vi har haft om udviklingspsykologi, og i den forbindelse synes vi, at det er spændende at se nærmere på den afspejling der finder sted mellem barnet og de nærmeste omsorgspersoner. Som en del af forberedelsen til undervisningen skulle vi se et afsnit af DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn . Programmet handler om børn i alderen 0-7 år der laves nogle psykologiske forsøg på. Heri blev børnene aflæst i, hvordan de reagerede i disse forsøg. I afsnittet fremgår det meget tydeligt, at barnet afspejler sig i omsorgspersonen der er med i eksperimentet. Nedenfor vil vi gennemgå et eksempel. Det eksperiment, vi har valgt, er det der bliver kaldt “Still face”. Selve “Still face” eksperimentet blev præsenteret for første gang i 1975 af Edward Tronick. Eksperimentet “Still Face” var banebrydende, og danner grundlag for vores forståelse af menneskers og specielt børns tilknytningsforhold til ...