Gå videre til hovedindholdet

Læringsmiljøer for børn

Læringsmiljøer for børn

Hej bloggen!


Vi er nu godt igang med modul 2 - køn, seksualitet og mangfoldighed, og vi har i den forbindelse haft undervisning i pædagogiske læringsmiljøer. Vi har kigget på læringsmiljø-modellen, som vi herunder vil komme lidt nærmere ind på. Vi vil derudover komme med et eksempel på en læringsmiljø-model, som vi har lavet.

Læringsmiljøer er de miljøer, der stilles til rådighed, hvor børn kan lære forskelligartede færdigheder og kompetencer. Det afgørende er at der er tænkt bestemte tanker om børns læring, og det kan både være et fysisk sted, men også en bestemt kompetence, f.eks. sproglige kompetencer. Et godt læringsmiljø er afgørende for, at børn lærer, trives og udvikler sig. Læringsmiljøerne i dagtilbud omhandler bl.a. læring, didaktik, pædagogik, de rammer der sættes op, institutionens organisering, den fysiske indretning og relationer mellem både børn og voksne (Nyvang Hastrup, M. (2014): Inkluderende dagtilbudspædagogik. Akademisk Forlag, s. 153).

Læringsmiljøer kan opdeles i formelle læringsmiljøer og uformelle læringsmiljøer.

  • Formelle læringsmiljøer er hvor der laves aktiviteter med henblik på at børnene tilegner sig bestemte kompetencer, færdigheder eller udtryksformer.
  • Uformelle læringsmiljøer er daginstitutionens hverdagsliv, hvor der bliver skabt gode rammer for samspil og interaktion, både mellem børn, og mellem børn og voksne (Nyvang Hastrup, M. (2014): Inkluderende dagtilbudspædagogik. Akademisk Forlag, s. 156). 
Læringsmiljø-modellen:
En model til didaktisk refleksion over læringsmiljøer


Modellen skal anvendes indefra og ud. Man tager udgangspunkt i punkterne “Hvad skal læres?”, “Hvor skal læres?” og “Hvem skal lære?”. Pilene illustrerer at man kan starte alle tre steder, men hvis læringsmiljøet skal planlægges ud fra en bestemt placering, startes der med “Hvor skal læres?”. Hvis det er en bestemt kompetence, der skal planlægges, startes der med “Hvad skal læres?”, og hvis det er en bestemt gruppe børn, som læringsmiljøet skal tilrettelægges særligt omkring, startes der med “Hvem skal lære?”. Når man har valgt sit udgangspunkt, følger man pilene.

Når modellens midte er gennemført, startes ved den yderste cirkel. Her starter man altid med “Hvorfor skal det læres?”, og man følger pilen rundt til de andre punkter, og slutter ved “Evaluering og revidering”
  • “Hvorfor skal det læres?”: Her skal personalet begrunde læringsmiljøets fokus pædagogisk med udgangspunkt i professions- og/eller forskningsviden. 
  • “Hvordan skal det læres?”: Her skal man være konkret på læringens indhold og tegn på læringsmiljøets mål (“hvad skal læres”). Man ser på hvilke praktiske handlinger, remedier og evt. ændringer i den pædagogiske tilgang læringsmiljøet forudsætter. 
  • “Den voksnes rolle”: Her skal det planlægges, på hvilken måde pædagogerne har en støttende funktion. 
  • “Det inkluderende læringsmiljø”: sætter fokus på, hvordan læringsmiljøet kan understøtte den inkluderende tilgang, som institutionen arbejder med. 
  • “Krav til rum og organisering”: Her handler det om at få reflekteret over og planlagt, om det fysiske og psykiske læringsmiljø stiller nogle særlige krav til den måde, hverdagen eller personalet dagligt organiserer sig på, eller om det fysiske rum skal ændres. 
  • “Evaluering og revidering”: Pædagogerne skal tænke bagudrettet og fremadrettet. De skal evaluere i forhold til de mål, de fastsatte i “Hvad skal læres?”. Der skal ses efter tegn og indhold for at finde frem til, hvad der har fungeret godt. Der skal igangsættes fælles refleksion over, hvilke elementer der skal revideres (Nyvang Hastrup, M. (2014): Inkluderende dagtilbudspædagogik. Akademisk Forlag, s. 162-165).

Vores model

I vores eksempel, har vi arbejdet med at skabe et inkluderende eventyrrum, som appellerer til både drenge og piger. I eventyrrummet skal der bygges et slot som børnene kan lege i. På væggene skal der males skove og søer, så børnene føler at de er med i et eventyr. Der skal være udklædningstøj, så børnene kan klæde sig ud som både prinsesser og riddere. Der skal være drager og heste som børnene kan lege med.

I eksemplet er vores tilgang til kønsforståelse en blanding af alle tre kønsforståelser.
Vi mener, at man bliver født forskellige kropsmæssigt (den biologiske forståelse). Derudover mener vi, at vi bliver socialiseret/påvirket af sociale klasse, kulturen, miljøet, hjemmet, medier, omgivelser osv., som skaber vores psykiske køn (den socialisationsteoretiske og den konstruktionistiske forståelse)


Hvor skal læres?
Hvad skal læres?
Hvem skal lære?
Hvorfor skal det læres?
Hvordan skal det læres?
Den voksnes rolle
Inkluderende læringsmiljø
Krav til rum og organisering
Evaluering/
revidering
Eventyr rum med prinsesser,
drager, riddere og heste
Børnene skal lære at
fordybe sig i legen og
have mulighed for at
udvikle deres fantasi.

De skal lære at lege
inkluderende på tværs af køn.
Alle børnene
Fordi fordybelse og samvær
med andre, kan bidrage
til en anden type lege.

For at skabe et
inkluderende miljø,
der styrker fællesskabet.


Et rum, hvor der er
bygget et stort eventyrslot.

Udklædning til prinsesser,
drager, riddere og heste.
Støtter og hjælper børnene
til at sætte en leg i gang efter behov.

Deltager evt. i legen.

Er til stede, signalerer ro og nærvær.
Alle børn skal have
mulighed for at bruge rummet
– men ikke på samme tid
(opstille rammer som er synlige for børnene
f.eks. hvor mange må være i rummet).

Vejledt deltagelse.
Udklædning skal
være tilgængeligt.

Rummet indeholder kun
ting der er relevante for eventyrlegen.
Skal se efter tegn på om  
børnene kan fordybe sig i
samme leg i længere tid.

Tegn på om omgivelserne
bidrager til inkluderende leg.

Modellen lægger op til fælles refleksion over børns læring, og skaber grobund for en mere bevidst og italesat praksis. Når man arbejder didaktisk med institutionens læringsmiljø, understøtter man en inkluderende praksis, ved at hverdagen og læring er bevidstgjort og målrettet de forskellige børn. Den enkelte voksne kan blive mere bevidst som sin rolle i forhold til at støtte op om børns inklusion og læring (Nyvang Hastrup, M. (2014): Inkluderende dagtilbudspædagogik. Akademisk Forlag, s.165).


Med venligst hilsen gruppe 4b Christinna, Carina, Anne Mette, Lama og Matilde

Kommentarer

  1. Hej :)

    Jeres blogindlæg er meget overskuelig og nem at læse. Godt med teori og læringsmiljø modellen. Fedt at I kom med jeres mening omkring kønsforståelse.
    Vi synes at valget af eventyrrummet som jeres læringsmiljø model fungerer godt og det er en god ide, som vi kan tage med og bruge når vi skal i praktik.

    Refleksionsspørgsmål:

    Hvordan kommer I til at samarbejde med forældre, der har en anden kønsforståelse end den I har på institutionen?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

6 Stykker frugt om dagen og detaljen

Hej bloggen Denne gang vil vi gerne fortælle lidt om didaktik 6 stykker frugt om dagen og detaljen. Didaktik er dybest set, læren om at lære. Det indeholder både tænkning og handling. Hiim og Hippe definerer didaktikken som “praktisk teoretisk planlægning, gennemførelse, vurdering og kritisk analyse af undervisning og læring”, og de lægger vægt på, at undervisning og læring betragtes som en helhed. Didaktik handler om mål og indhold i undervisningen, om de begrundelser der er for valget af lige præcis disse mål og dette indhold, og om hvordan undervisning og læreprocesser skal tilrettelægges, så sandsynligheden for, at undervisnings- og læringsmålene indfries, er så stor som muligt. Didaktik handler derfor også om hvem og hvornår. Planlægning af undervisning og læreprocesser er helt centralt i didaktik (Jensen, 2015, s.19-20) NUZO, Vygotsky Nærmeste udviklingszone-model Kan selv Kan med hjælp (nærmeste udviklingszone) Kan ikke endnu “Kan selv” kan være en tryghedszon...

Børns seksualitet

Børns seksualitet Hej bloggen Vi har arbejdet med børns seksualitet og i den forbindelse vil vi i dette blogindlæg analysere casen forældresamarbejde . I kan finde casen på dette link: http://www.seksualitetibarndommen.dk/index.php/temaer/foraeldresamarbejde Case I børnehaven Sneglen er puderummet et yndet legested for børnene. Her kan de for det meste lege uden voksenopsyn i nogle minutter. En dag, hvor Silje leger med bedstevennerne Emma og Eigil i puderummet, får de gang i en leg, som optager dem meget. De leger sygehus og skiftes til at være læge og patienter. De har alle tre smidt tøjet og er travlt optagede af at undersøge hinandens numser, da Siljes far kommer for at hente hende. Da han kommer ind i puderummet, bliver han noget overrasket over at finde børnene uden tøj på og udbryder spontant: "Hvad er det for noget svineri, kan I så tage tøj på og komme ud fra puderummet!". Herefter går han resolut hen til lederens kontor, hvor han vredt bebrejder he...

Børns afspejling

Hej Bloggen, DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn  Vi har haft om udviklingspsykologi, og i den forbindelse synes vi, at det er spændende at se nærmere på den afspejling der finder sted mellem barnet og de nærmeste omsorgspersoner. Som en del af forberedelsen til undervisningen skulle vi se et afsnit af DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn . Programmet handler om børn i alderen 0-7 år der laves nogle psykologiske forsøg på. Heri blev børnene aflæst i, hvordan de reagerede i disse forsøg. I afsnittet fremgår det meget tydeligt, at barnet afspejler sig i omsorgspersonen der er med i eksperimentet. Nedenfor vil vi gennemgå et eksempel. Det eksperiment, vi har valgt, er det der bliver kaldt “Still face”. Selve “Still face” eksperimentet blev præsenteret for første gang i 1975 af Edward Tronick. Eksperimentet “Still Face” var banebrydende, og danner grundlag for vores forståelse af menneskers og specielt børns tilknytningsforhold til ...