Gå videre til hovedindholdet

Drama didaktik

Drama Didaktik


Hej bloggen

I løbet af det sidste modul har jeg, Matilde, haft faget teater og drama didaktik.
I den forbindelse har jeg lært om hvordan didaktik har forbindelse til det dramapædagogiske.

Forløbet gik ud på at vi først lærte en masse øvelser og lege som vi kunne bruge i praksis. For derefter at læse nogle tekster, som vi kunne bruge til at analysere legene og hvad børnene får ud af dem. Vi har haft til opgave at lave et forløb for nogle børn, som skulle udvikle dem på en dramadidaktisk relevant måde. I den forbindelse vil jeg gerne fortælle om nogle af de begreber der kan bruges til at analysere det der sker i prakisk.

Teorier

Vi har haft fokus på Vygotsky’s teori om at legen kan forstås som en kulturel aktivitet.
Her har vi set børnenes leg som en læringsproces, hvor barnet udvikler både sociale og
emotionelle redskaber. Ved at bruge drama som æstetisk læreform, har børnene mulighed
for at arbejde med indtryk i form af egne følelser og oplevelser, samt udtryk i form af det
kropslige udtryk de viser frem. Gennem dette får børnene også mulighed for at udtrykke
det usigelige. Det usigelige er egne følelser og oplevelser, som man ikke nødvendigvis er
i stand til at tale om. Her fungerer dramaet som et redskab, der muliggør at tale om og
reflektere over det der normalt ikke kan tales om. (Sørensen, 2011, s. 8)

Den affektive afstemning er tydelig i det æstetiske rum, som i dette forløb primært er i den æstetiske
udtryksform drama. Vi som pædagogstuderende går forrest, og derfor spejler børnene sig både i os
og i hinanden. Vi anerkender børnenes udtryk af følelser, spejler disse med en tilsvarende følelse, og
dermed benytter os af det som Daniel Sterns teori (Aabro, 2016, s. 82) kalder affektiv afstemning.
Når vi som pædagogstuderende anerkender barnet som subjekt, så har det i dette forløb den effekt, at
børnene gensidigt anerkender vores drama aktivitet og dermed følger med. Børnene affektiv afstemmer
dermed også vores subjektive selv ved at tage del i et fælles tredje, som i dette forløb er samspillet i
drama, og de forskellige øvelser i impulsen og optakten. Børnene får en oplevelse af en forståelse og
anerkendelse ved at dele sine og vores oplevelsesverden. Ved at fokusere på den affektive afstemning
trænes børnene også til at lytte til fællesskabet og mærke atmosfæren i rummet.
Dette er især synliggjort i en øvelse der kaldes tømmerflåden, hvor børnene skal forestille sig et transportmiddel, som de fælles skal bevæge rundt på, og sørge for konstant at være ligeligt fordelt over det hele. Her trænes de i det Daniel Stern (Merete Sørensen) kalder kinæstetisk empati og vitalitetsaffekter. De øves i at være bevidste om hvor de andre befinder sig rent fysisk, samtidig med at de justerer hvor og hvordan de selv agere og placere sig. Dette er med til at børnene bliver bedre til at fornemme forholdet mellem sig selv og de andre  og dermed også den dynamiske vitalitetsform som Daniel Stern definere. (Kirk og Krøgholt, 2018, s. 162)

Mvh Matilde, Carina, Anne-Mette og Christinna

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

6 Stykker frugt om dagen og detaljen

Hej bloggen Denne gang vil vi gerne fortælle lidt om didaktik 6 stykker frugt om dagen og detaljen. Didaktik er dybest set, læren om at lære. Det indeholder både tænkning og handling. Hiim og Hippe definerer didaktikken som “praktisk teoretisk planlægning, gennemførelse, vurdering og kritisk analyse af undervisning og læring”, og de lægger vægt på, at undervisning og læring betragtes som en helhed. Didaktik handler om mål og indhold i undervisningen, om de begrundelser der er for valget af lige præcis disse mål og dette indhold, og om hvordan undervisning og læreprocesser skal tilrettelægges, så sandsynligheden for, at undervisnings- og læringsmålene indfries, er så stor som muligt. Didaktik handler derfor også om hvem og hvornår. Planlægning af undervisning og læreprocesser er helt centralt i didaktik (Jensen, 2015, s.19-20) NUZO, Vygotsky Nærmeste udviklingszone-model Kan selv Kan med hjælp (nærmeste udviklingszone) Kan ikke endnu “Kan selv” kan være en tryghedszon...

Børns seksualitet

Børns seksualitet Hej bloggen Vi har arbejdet med børns seksualitet og i den forbindelse vil vi i dette blogindlæg analysere casen forældresamarbejde . I kan finde casen på dette link: http://www.seksualitetibarndommen.dk/index.php/temaer/foraeldresamarbejde Case I børnehaven Sneglen er puderummet et yndet legested for børnene. Her kan de for det meste lege uden voksenopsyn i nogle minutter. En dag, hvor Silje leger med bedstevennerne Emma og Eigil i puderummet, får de gang i en leg, som optager dem meget. De leger sygehus og skiftes til at være læge og patienter. De har alle tre smidt tøjet og er travlt optagede af at undersøge hinandens numser, da Siljes far kommer for at hente hende. Da han kommer ind i puderummet, bliver han noget overrasket over at finde børnene uden tøj på og udbryder spontant: "Hvad er det for noget svineri, kan I så tage tøj på og komme ud fra puderummet!". Herefter går han resolut hen til lederens kontor, hvor han vredt bebrejder he...

Børns afspejling

Hej Bloggen, DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn  Vi har haft om udviklingspsykologi, og i den forbindelse synes vi, at det er spændende at se nærmere på den afspejling der finder sted mellem barnet og de nærmeste omsorgspersoner. Som en del af forberedelsen til undervisningen skulle vi se et afsnit af DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn . Programmet handler om børn i alderen 0-7 år der laves nogle psykologiske forsøg på. Heri blev børnene aflæst i, hvordan de reagerede i disse forsøg. I afsnittet fremgår det meget tydeligt, at barnet afspejler sig i omsorgspersonen der er med i eksperimentet. Nedenfor vil vi gennemgå et eksempel. Det eksperiment, vi har valgt, er det der bliver kaldt “Still face”. Selve “Still face” eksperimentet blev præsenteret for første gang i 1975 af Edward Tronick. Eksperimentet “Still Face” var banebrydende, og danner grundlag for vores forståelse af menneskers og specielt børns tilknytningsforhold til ...