Hej Bloggen,

Æstetik kommer af ordet aisthetike (græsk) og
betyder sansning. I helt almindelighed vil de fleste nok betegne æstetik som
noget der er smukt, behageligt og noget som vi godt kan lide.
Det æstetiske indbefatter elementerne
sansning, fornemmelse og følelse og er desuden forbundet med læren om det
skønne og dets væsen. (Hohr, 1993, 1994, 1996; Ankerstjerne, 2004; Austring og
Sørensen, 2007)
I den tid vi har haft musik, har vi været
igennem æstetiske læreprocesser, hvor vi har lært meget om os selv og tillært
os viden om forskellige instrumenter og på hvilke måder vi kan bruge dem for at
skabe stemninger. Vi fandt ud af, at vi alle var i besiddelse af musikalitet.
Og at vi alle kan udtrykke os i sang, skuespil eller dans. Den auditive sans er
allerede som den første udviklet i fosterstadiet. (Hammerhøj, 1995, Kirk, 2009)
Vi bruger også prosodi i vores sprog til at betone det, skabe nuancer og
forskellige stemninger. Vi har rytme i sproget i form af skiftende toneleje og
pauser.
Vi fik til opgave at lave et juleeventyr, som
vi skulle vise for en børnehave. Det skulle indeholde musik, sang, skuespil og
dans. Her fandt vi ud, at vi i starten havde meget fokus på at det skulle være
mest musik og sang. Men efterhånden som vi kom frem i processen, fik vi mere
skuespil og dans med. Det endte faktisk med at blive et eventyr med rigtig
meget skuespil.
![]() |
Fra juleeventyret |
Igennem vores læreproces, fandt vi ud af
hvordan vi kommunikerede æstetisk med hinanden. Vi blev klogere på os selv og
de andre i vores gruppe. Her sansede, oplevede og følte vi nogle af de samme
ting og vi fik en fællesskabsfølelse og et ejerskab for vores juleeventyr. Det
gjorde, at vi, ved det kendskab som vi fik til hinanden, kunne se hinandens
styrker og drage nytte af dem. Og at vi via vores refleksioner over vores
proces udviklede os.
Det var meget vigtigt for os at tænke
æstetikken ind i processen med vores juleeventyr. Vi brugte også her prosodi
både i sproget og i musikken. Det gjorde det mere levende og udtryksfuldt. Vi
havde udklædning og forskellige installationer, som skulle skabe stemninger og
få følelser og sanser i spil hos børnene. Måden vi fortalte juleeventyret på,
både med og uden musikinstrumenter, betød noget for børnenes opfattelse af
handlingen og oplevelse af det de så og hørte, og det var vigtigt for os at
vise dem en forestilling, hvor de kunne bruge deres musikalitet og hvor de med
deres sanser kunne få eventyret ”ind under huden”.
Ovenstående handlede mest om vores æstetiske
læreproces i gruppen og den gruppe børn vi optrådte for. Det gælder dog også i
pædagogisk arbejde med andre borgere, at man via det kendskab man har til den
målgruppe man arbejder med, kan pejle sig ind på med hvilke eksempelvis
instrumenter, sang, sprog eller andet kan støtte borgernes lærings- og
udviklingsprocesser. Og her spiller didaktik og inklusion selvfølgelig også en
stor rolle.
![]() |
Akkorderne til "På loftet sidder nissen med sin julegrød" |
Med venlig hilsen Matilde, Anne Mette, Carina og Christinna.
Kommentarer
Send en kommentar