Gå videre til hovedindholdet

Musik som valgfag


Hej Bloggen,

Vi er tre fra vores studiegruppe som har haft musik som valgfag. Da musik er et udtryksfag, har vi via æstetiske læreprocesser haft mulighed for at skabe udtryk for noget, sanset, oplevet og følt. Noget som vi umuligt kan indfange udelukkende via det logisk rationelle sprog. (Gert Vorre, 2016)

Æstetik kommer af ordet aisthetike (græsk) og betyder sansning. I helt almindelighed vil de fleste nok betegne æstetik som noget der er smukt, behageligt og noget som vi godt kan lide.
Det æstetiske indbefatter elementerne sansning, fornemmelse og følelse og er desuden forbundet med læren om det skønne og dets væsen. (Hohr, 1993, 1994, 1996; Ankerstjerne, 2004; Austring og Sørensen, 2007)
  
I den tid vi har haft musik, har vi været igennem æstetiske læreprocesser, hvor vi har lært meget om os selv og tillært os viden om forskellige instrumenter og på hvilke måder vi kan bruge dem for at skabe stemninger. Vi fandt ud af, at vi alle var i besiddelse af musikalitet. Og at vi alle kan udtrykke os i sang, skuespil eller dans. Den auditive sans er allerede som den første udviklet i fosterstadiet. (Hammerhøj, 1995, Kirk, 2009) Vi bruger også prosodi i vores sprog til at betone det, skabe nuancer og forskellige stemninger. Vi har rytme i sproget i form af skiftende toneleje og pauser.

Vi fik til opgave at lave et juleeventyr, som vi skulle vise for en børnehave. Det skulle indeholde musik, sang, skuespil og dans. Her fandt vi ud, at vi i starten havde meget fokus på at det skulle være mest musik og sang. Men efterhånden som vi kom frem i processen, fik vi mere skuespil og dans med. Det endte faktisk med at blive et eventyr med rigtig meget skuespil.

Fra juleeventyret
Igennem vores læreproces, fandt vi ud af hvordan vi kommunikerede æstetisk med hinanden. Vi blev klogere på os selv og de andre i vores gruppe. Her sansede, oplevede og følte vi nogle af de samme ting og vi fik en fællesskabsfølelse og et ejerskab for vores juleeventyr. Det gjorde, at vi, ved det kendskab som vi fik til hinanden, kunne se hinandens styrker og drage nytte af dem. Og at vi via vores refleksioner over vores proces udviklede os.

Det var meget vigtigt for os at tænke æstetikken ind i processen med vores juleeventyr. Vi brugte også her prosodi både i sproget og i musikken. Det gjorde det mere levende og udtryksfuldt. Vi havde udklædning og forskellige installationer, som skulle skabe stemninger og få følelser og sanser i spil hos børnene. Måden vi fortalte juleeventyret på, både med og uden musikinstrumenter, betød noget for børnenes opfattelse af handlingen og oplevelse af det de så og hørte, og det var vigtigt for os at vise dem en forestilling, hvor de kunne bruge deres musikalitet og hvor de med deres sanser kunne få eventyret ”ind under huden”.

Ovenstående handlede mest om vores æstetiske læreproces i gruppen og den gruppe børn vi optrådte for. Det gælder dog også i pædagogisk arbejde med andre borgere, at man via det kendskab man har til den målgruppe man arbejder med, kan pejle sig ind på med hvilke eksempelvis instrumenter, sang, sprog eller andet kan støtte borgernes lærings- og udviklingsprocesser. Og her spiller didaktik og inklusion selvfølgelig også en stor rolle.
Akkorderne til "På loftet sidder nissen med sin julegrød"


Med venlig hilsen Matilde, Anne Mette, Carina og Christinna.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

6 Stykker frugt om dagen og detaljen

Hej bloggen Denne gang vil vi gerne fortælle lidt om didaktik 6 stykker frugt om dagen og detaljen. Didaktik er dybest set, læren om at lære. Det indeholder både tænkning og handling. Hiim og Hippe definerer didaktikken som “praktisk teoretisk planlægning, gennemførelse, vurdering og kritisk analyse af undervisning og læring”, og de lægger vægt på, at undervisning og læring betragtes som en helhed. Didaktik handler om mål og indhold i undervisningen, om de begrundelser der er for valget af lige præcis disse mål og dette indhold, og om hvordan undervisning og læreprocesser skal tilrettelægges, så sandsynligheden for, at undervisnings- og læringsmålene indfries, er så stor som muligt. Didaktik handler derfor også om hvem og hvornår. Planlægning af undervisning og læreprocesser er helt centralt i didaktik (Jensen, 2015, s.19-20) NUZO, Vygotsky Nærmeste udviklingszone-model Kan selv Kan med hjælp (nærmeste udviklingszone) Kan ikke endnu “Kan selv” kan være en tryghedszon...

Børns seksualitet

Børns seksualitet Hej bloggen Vi har arbejdet med børns seksualitet og i den forbindelse vil vi i dette blogindlæg analysere casen forældresamarbejde . I kan finde casen på dette link: http://www.seksualitetibarndommen.dk/index.php/temaer/foraeldresamarbejde Case I børnehaven Sneglen er puderummet et yndet legested for børnene. Her kan de for det meste lege uden voksenopsyn i nogle minutter. En dag, hvor Silje leger med bedstevennerne Emma og Eigil i puderummet, får de gang i en leg, som optager dem meget. De leger sygehus og skiftes til at være læge og patienter. De har alle tre smidt tøjet og er travlt optagede af at undersøge hinandens numser, da Siljes far kommer for at hente hende. Da han kommer ind i puderummet, bliver han noget overrasket over at finde børnene uden tøj på og udbryder spontant: "Hvad er det for noget svineri, kan I så tage tøj på og komme ud fra puderummet!". Herefter går han resolut hen til lederens kontor, hvor han vredt bebrejder he...

Børns afspejling

Hej Bloggen, DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn  Vi har haft om udviklingspsykologi, og i den forbindelse synes vi, at det er spændende at se nærmere på den afspejling der finder sted mellem barnet og de nærmeste omsorgspersoner. Som en del af forberedelsen til undervisningen skulle vi se et afsnit af DR dokumentaren - Mød dit urmenneske - forældre og børn . Programmet handler om børn i alderen 0-7 år der laves nogle psykologiske forsøg på. Heri blev børnene aflæst i, hvordan de reagerede i disse forsøg. I afsnittet fremgår det meget tydeligt, at barnet afspejler sig i omsorgspersonen der er med i eksperimentet. Nedenfor vil vi gennemgå et eksempel. Det eksperiment, vi har valgt, er det der bliver kaldt “Still face”. Selve “Still face” eksperimentet blev præsenteret for første gang i 1975 af Edward Tronick. Eksperimentet “Still Face” var banebrydende, og danner grundlag for vores forståelse af menneskers og specielt børns tilknytningsforhold til ...